Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Csupa-csupa magyar

2020. október 17. - Timár_Krisztina

121683894_771082726788120_5659823535656619811_n.jpgBehúztatok a csőbe, ezt a booktaget nem lehet kihagyni. :) Köszi, Vittorio Verossi. A kérdéssort Tóth Eszter író állította össze, az #olvassmagyart kampány jegyében.

1. Ki a kedvenc magyar íród és miért? 

Nem vagyok az a fajta, akinek ha egy stílus, műfaj, alkotói látásmód megtetszik, akkor rögtön az egész életművet akarja. Lennék, csak túl sok ilyen van, a nap meg huszonnégy órából áll. Olyan, akit szeretek, becsülök, akitől különösen szívesen olvasok, olyan se egy van. Hát akkor a legjobb, ha végignézem az olvasmánylistámat, és statisztikát csinálok: ki az, akitől a legtöbbet olvastam úgy, hogy nem volt muszáj? Jókai Mórt és Rejtő Jenőt látom fej fej mellett haladni. (Megj.: Én direkt hamarabb olvastam a Jókai-kötelezőket a muszájnál, pont azért, mert úgy gondoltam, hogy ha muszáj lesz, akkor nem fogom szeretni.) Két roppant életmű, amelyik túlélte a kamaszkoromat, mivel nemcsak nosztalgiából olvashatók, hanem mert ma már mást mondanak, mint huszonöt éve, és az a más is tud nagyon tetszeni. Jókainál kamaszként kb. mindent szerettem, cselekményfordulatokat, jellemeket, tudományos hátteret, leírásokat (!), humort. Rejtőnél – gondolom, egyértelmű, hogy mit. :) Felnőttként Jókaiban az tetszik, ami gyerekként másodlagosnak tűnt: a zsánerfigurák és a stílus dinamizmusa. Rejtőben meg a humorán kívül már a filozófiája is. Igen, tudom, fordítva vagyok bekötve.

boribon.jpg2. Mi volt az első magyar szerző által írt olvasmányod? 

Pfff. Az első könyv, amelyet magyar szerző írt, és dokumentáltan volt a kezemben, az Móra Ferenctől a Sétálni megy Panka... című opus. De akkor még nem tudtam olvasni. Az első, amit el is tudtam olvasni, bármelyik leporelló, kifestő vagy egyéb hasonló kiadvány lehet. Legyen Marék Veronikától a Boribon és a hét lufi, arra emlékszem is. (Diafilmen itt megtekinthető.) Jut eszembe, kéne boribonos maszk, ha van olyan, menő volna...

covers_447336.jpg3. Melyik magyar könyvet ajánlanád másoknak? 

Mi az, hogy „mások”? Ha magyar anyanyelvűekről van szó, akkor rákérdezek az illető ízlésére, és ahhoz képest ajánlok. Ha külföldiről, akkor mindig és mindenkoron Szabó Magda Az ajtó című regényét, mert az minden létező nyelvre le van fordítva, és piszok jó. Már adtam ajándékba francia ismerősnek (utóbb jelezte, hogy majdnem fenn maradt miatta a vonaton :)), török ismerősnek, és ajánlottam brazil könyvmolynak is, mind örült neki. A barátság, még az ilyen különös és konfliktusokkal tele barátság is, mint amiről ez a könyv szól, univerzális téma. 

4. Melyik magyar könyvet látnád viszont a filmvásznon? 

Benyák Zoltántól A nagy illúziót. (Itt írtam róla.) Biztos bemennék érte a moziba, akár többször is. Látványos is volna, elgondolkodtató is volna, nyomasztó-szürreális-felemelő, fantasztikus és naturalisztikus. 

5. Melyik magyar szerzővel innál meg egy csésze teát/kávét? 

Hát ilyen se csak egy van. :) Meg mivel kollégának számítok, elő is fordult már, sőt, palacsinta is szerepelt a programban. :) Úgyhogy nem választok, szeretek vendéget látni. 

img_20200924_153133.jpg6. Melyik magyar írótól szeretnél mindenképp olvasni, akitől eddig nem olvastál? 

Hát akkor mutatnám a legutóbbi blogbejegyzésemet, frissen vásárolt kortárs kötetekkel... :) Mondjuk, Nádasdy és L. Ritók kakukktojás, mert tőlük egy-két szöveget, verset, blogbejegyzést a netről már olvastam, de Moskát Anitától vagy Huszti Gergelytől tényleg semmit. Klasszikusok közül Kádár Erzsébet jut az eszembe, aki Illyés Gyula szerint korának legnagyobb novellistája volt, és én szeretek ilyen ismeretlen klasszikusokat fölfedezni, úgyhogy a télen sort fogok rá keríteni. Annyit tudok, hogy Kaffka Margit követője, és az ő novellái bejöttek nekem. 

7. Sok magyar szerző ír álnéven. Volt már, hogy olvastál egy könyvet, és csak utólag tudtad meg, hogy magyar a szerző? 

Volt, de azt direkt csináltam. Meghirdettek egyszer a Molyon egy kihívást, amelyhez kellett olvasni olyan könyvet is, amelyet csak a borítója alapján választottunk ki. Találtam a könyvtárban egy tetszetős kis könyvet, ízléses mozaikmintás borítóval, és szándékosan meg se néztem semmi mást. Mint kiderült, a külföldi nevet játéknak szánták, a szerző nem a származását akarta eltitkolni vele, annyira nem, hogy a hátsó fülön ő maga leplezte le saját magát. Szeretem az ilyen „talált kézirat”-játékokat, én is csináltam már. Nem is árulom el, melyik volt az, hadd játszhassa le más is. 

23231586_304610039946960_8779100262863624373_n.jpg8. Mi volt a kedvenc magyar helyszíned, ahol egy könyv játszódott? 

Gyerekként egyáltalán nem tetszett A Pál utcai fiúk, nem is tudtam vele mit kezdeni, úgy éreztem, nem nekem szól. Felnőttként megállapítottam, hogy tényleg nem. Viszont igen jól elvoltam, amikor egyszer ősszel az egyik barátnőmmel végigjártuk a helyszíneket, a Pál utca és a Mária utca sarkától a Füvészkertig. (Fotó: Bodó Lívia, mert én otthon hagytam a gépemet.)

9. Ki volt a kedvenc magyar könyves karaktered? 

Berend Iván forevör. Mindent tud, mindent lát, mindent megold. Csak a saját magánéletében pancser. Van az úgy. (A francért nem találok róla normális képet a neten. Csak a filmadaptációt. Azt meg utálom. Bocs.)

10. Mi lesz a következő magyar könyv, amit olvasni fogsz? 

Huszti Gergely: Mesteralvók hajnala. Jelenleg az van a kupac tetején.

Nem szólítok fel senkit arra, hogy folytassa, engem se szólítottak fel, csak megtetszett. Aki szeretné, nyugodtan.

A bejegyzés trackback címe:

https://gyujtogeto-alkoto.blog.hu/api/trackback/id/tr2116243106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása