Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Vallás, nyelvészet és agresszió (Simor-kódex / Krisztina-legenda)

2020. február 05. - Timár_Krisztina

simor.jpg2014. május 8.

Elsősorban a Krisztina-legenda fogott meg, érthető okokból. 

Még gimnazista koromban kaptam és olvastam, sőt (Úristen, mit tesz a fanatizmus) át is írtam egy füzetbe, lehetőleg mai helyesírás és nyelvhelyesség szerint. Utána jó sokáig tudtam mindenhova XVI. századi cifra betűket rajzolni. 

Nyelvészeknek mindenképpen ajánlott, nagyon alapos jegyzetekkel ellátott, gondosan megszerkesztett munka, csak dicsérni tudom. Akik a szentek legendáit, esetleg a hátborzongató történeteket szeretik, azoknak nemkülönben épületes olvasmány, mondhatni középkori horror. (Mert bár a reneszánsz korában készült, a történet még bőven középkori. Hiszen ma is olvasunk több száz éves történeteket, akkor se volt ez másként.)

Akárki találta ki, hogy ezt a kötetet hasonmás kiadásban megjelentesse, ennyi év távlatából is nagyon szépen köszönöm.

2018. április 15. 

Megtaláltam a legendát Jacobus de Voragine középkori művében, a Legenda aureában, és újraolvastam. Szörnyű. Igazi horror, válogatott kínzásokkal tele, de nem ettől „rossz” az élmény. Ez érdekes módon gyerekként se zavart, pedig nagyon érzékeny lélek voltam.

Ami zavart, csak akkor nem tudtam magamnak megfogalmazni, az a főszereplő agresszivitása. Nem tettekben, hanem szavakban és gondolkodásmódban nyilvánul meg ez. Abban, hogy meg sem próbálja meggyőzni a környezetét a saját nézetei igazságáról (oké, sok esélye nem is lenne, de legalább megpróbálhatná!), hanem az első apró ellenvetésre (sőt ellenvetés nem is kell, elég, ha kérdést tesznek fel neki) azonnal hangos ellenállással, sőt durva szitokkal reagál. Ha rajta múlna, egymaga menne a mennybe, mindenki más meg szó szerint menjen a pokolba.

Igaz, őt sem győzi meg senki, fura módon nem is derül ki, hogyan tér keresztény hitre, egyszerűen csak puff, keresztény lesz, pedig a közeg a Római Birodalom, közel s távol kizárólag a római istenek hívei léteznek. Ebben a legendában kizárólag erőből kommunikálnak.

Mindennemű hasonlóságot tagadok, de most komolyan. Boldog vagyok, hogy a legendának ez az üzenete már gyerekként távol maradt tőlem. Inkább keresek másik Szent Krisztinát, hála Istennek van választék.

Pontszám: 10/10 (nosztalgiából)

Kiadási adatok: Magyar Nyelvtudományi Társaság, Bp., 1988. 150 oldal

A bejegyzés trackback címe:

https://gyujtogeto-alkoto.blog.hu/api/trackback/id/tr2215460870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása