Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Gyűjtögetek – válogatok – alakítok – alkotok

Főzzünk húsvét-szigeti mondából!

Irodalmi gasztronómia

2020. március 13. - Timár_Krisztina

husvet-sziget.jpg

Első próbálkozásom a húsvét-szigeti étrenddel, Fjodorova tudományos igényű mítosz- és mondagyűjteménye alapján. Ez már a feldarabolt változat, természetesen nem ebben a formájában tartózkodott a sütőben.

„A partszél csendes helyén a fivérek előkészítettek mindent, amire szükség volt, megforrósították a köveket a lángon, hogy rájuk helyezhessék a tyúkokat, halat, tojást, puhányokat, batátát, tarót, jamszot. A rapanuik mind ez ideig a földkemencében készített ételt szeretik a legjobban; a sziget sok részén még most is lehet látni négyzet alakba összerakott köveket, melyekre a kedvenc étel elkészítéséhez volt szükség.” (289-290. oldal, Rupe Hina kalandjai)

Hát ilyen földkemencét nem építettem a második emeleten, hóesésben, de úgy döntöttem, a kistepsi jó lesz pótléknak, ha lefedem. Tarót meg jamszot se árulnak a szolnoki piacon, és a „puhányok”-ból nem derül ki, hogy kagyló kéne hozzá, polip vagy egyéb tengeri herkentyű.

Lement az anyó, főzött neki a tűzhelyben, kivette, és elvitte [neki] a tyúkot [és] a batátát. Odaadta, s mondta: „Egyél!” (297. oldal, Ure a Oho Vehi)

Szóval csirke és batáta, az elég. Többször esznek a könyvben sült banánt is a hússal, gondoltam, passzolni fog hozzá, édes a batáta is, édes a banán is. Csirkemellbe göngyöltem a banánokat, köréje beszorítottam a kistepsibe a batátát, són kívül más fűszert nem használtam egyelőre, ez csak próba volt.

Sajnos a sütőm is úgy gondolta, hogy csak játszom, mert alig akart bemelegedni. Régi már nagyon a tűzhely (kétlángos Vesta), valami baja van. Az étel annyi, de annyi levet eresztett, hogy nem tudta eldönteni, főni akar vagy sülni, de ez a kötetben is gyakori dilemma. Én mindenesetre kétszer leöntöttem a levét, és mindkétszer öntöttem alá egy kis olajat, bár az biztos nem volt a Húsvét-szigeten, bocs. Soha többet nem fogom előfőzni a batátát, akármilyen kemény. Teljesen szétfőtt. A banán is, de az várható volt. Ha máskor csinálok ilyet, a húst fogom elősütni, ez biztos.

A legutóbbi mondatból az következik, hogy nem lett ez rossz egyáltalán. :) Édes is, sós is. Ha hamarabb dönti el, hogy mégis inkább sülni akar, akkor jobb lenne, meg valami zöldfűszert is ki kéne találni, ami harmonizál vele, különben ehető.

A tálca oka: az abroszom éppen szárad.

Ezt 2019. január 6-án írtam. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gyujtogeto-alkoto.blog.hu/api/trackback/id/tr2115520112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása